دفترچه راهنمای استفاده از یخچال – فریزر

دفترچه راهنمای آر بی سی

دفترچه راهنمای استفاده از یخچال – فریزر

لطفاً قبل از استفاده از دستگاه دفترچه راهنما را با دقت مطالعه نمایید.

 

مصرف کننده عزیز ضمن تشکر و قدردانی از حسن انتخاب و سلیقه شما که منجر به اشتغال زایی در کشور عزیزمان ایران شده است، به شما اطمینان می دهیم که یک انتخاب صحیح انجام داده اید، زیرا که محصول پس از طراحی، ساخت و کنترل فنی دقیق زیر نظر متخصصین مجرب مورد آزمایش قرار گرفته است. به منظور اطلاع بیشتر از طرز کار محصولات و همچنین آگاهی شما از نحوه استفاده محصول، مطالعه دفترچه راهنما را به شما توصیه می نمائیم.

محصولات مدل ابعاد
یخچال ۲۰ فوت H-B65-20 190x670x650
یخچال ۱۳ فوت H-B65-13 650x650x160
یخچال ۹ فوت H-B65-9 650x670x120
یخچال ۵ فوت H-B48-5 480x450x840
فریزر صندوقی H-B110 650x740x850
فریزر ۴ کشو (۵ فوت) H-B53-5 850x530x530
فریزر ۴ کشو (۷ فوت) H-B65-7 650x600x920
شماره سریال دستگاه
برند mohr

 

توضیحات مشخصات فنی
برق مصرفی ۲۴۰ – ۲۲۰ ولت با فرکانس ۵۰ هرتز
نهایت سرمای قابل دسترسی داخل فریزرها ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد زیر صفر
نهایت سرمای قابل دسترسی داخل یخچال ۰ – ۵ درجه سانتیگراد
عایق بدنه تزریقی با مقاومت حرارتی بسیار بالا
دمای محیط برای استقرار ۱۰ الی ۳۰ درجه
گاز مبرد مصرفی ۱۳۴  ۴۰۴  ۱۲  ۵۰۲  ۴۰۷

 

مقررات استقرار یا نصب

انتخاب محل مناسب برای قرار دادن محصول در کارایی و طول عمر آن موثر می باشد. بنابراین با توجه به مطالب زیر مکان مناسبی را برای دستگاه انتخاب نمایید.

محصول را در محلی نصب نمایید که از وسایل و دستگاههای تولید کننده حرارت مانند: اجاق گاز، بخاری، سماور، آبگرمکن، رایاتور، شوفاژ و حتی تابش مستقیم نور آفتاب دور باشد.

فاصله دستگاه با دیوار باید حداقل ۱۰ سانتی متر از طرفین باشد تا هوا به آسانی اطراف کندانسور(لوله های پشت دستگاه) جریان داشته باشد تا موجب خنک شدن لوله های کندانسور شود.

از پیچ های تنظیم که در قسمت تحتانی دستگاه برای تراز کردن محصول تعبیه شده است برای جلوگیری از لرزش کمپرسور هنگامی که در حالت اتوماتیک قرار می گیرد استفاده می شود.

توجه: مواقعی که محصول تکان های شدیدی متحمل می شود برای جلوگیری از صدمات احتمالی، یک یا دو ساعت آن را به برق متصل نکنید. همچنین پس از هر بار جابجایی و تغییر مکان فریزر( خصوصا در هوای سرد) قبل از به برق زدن دستگاه ۳ تا ۵ ساعت صبر کنید تا اگر روغن کمپرسور از محل خود جابجا شده به جای فعلی بازگردد.

 

شرایط کار

بمنظور جلوگیری از برق گرفتگی، دو شاخه محصول دارای سیم اتصال زمین است بنابراین بهتر است از پریزی استفاده کنید که مجهز به ارت (اتصال زمین=earth ) باشد. در ضمن توجه داشته باشید دو شاخه دستگاه مستقیما به پریز وصل شود و از به کار بردن سیم های رابط یا سه راهی که وسیله برقی دیگری از آن استفاده می کند پرهیز کنید.

دستگاه شما با برق ۲۲۰ ولت و فرکانس ۵۰ هرتز کار می کند و به دلیل برخورداری از کمپرسورهای بسیار مطلوب، نوسانات برقی تا ۵ درصد ولتاژ اسمی را تحمل کرده و هیچ مشکلی در کارکرد دستگاه ایجاد نخواهد شد. اگر تغییرات ولتاژ بیش از حد یاد شده باشد بایستی حتما از یک ترانسفورماتور یا تنظیم کننده ولتاژ(محافظ) استفاده نمائید.

پس از حصول اطمینان از وجود برق شهر در پریز، دو شاخه دستگاه را به پریز وصل نموده و درجه ترموستات را روی متوسط (۳ الی ۵ درجه) قرار دهید و به مدت دو ساعت از باز کردن درب محصول خودداری نمائید، سپس کابین دستگاه آماده است تا مواد غذایی را داخل آن قرار دهید. توصیه می شود قبل از راه اندازی دستگاه داخل و خارج آن نظافت شود. محصول شما قبل از بسته بندی با رعایت اصول بهداشتی کاملا تمیز و پاکیزه گردیده، با وجود این بهتر است قبل از استفاده و یا مراحلی که نیاز به نظافت دستگاه است به نکات زیر توجه شود.

کلید قرمز رنگ در فریز های صندوقی جهت روشن کردن دستگاه می باشد. از روشن و خاموش کردن مداوم این کلید جداً خودداری کنید.

 

نظافت داخل وخارج محصول

قسمتهای داخلی بدنه محصول را با محلول، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک لیتر آب نیم گرم، با استفاده از یک اسفنج نرم شسته و سپس با پارچه نرم، تمیز کرده و سپس خشک کنید.

توجه: از شستن دستگاه با مواد قلیایی و پودرهای شستشو و اجسامی مانند اسکاچ یا سیم ظرفشویی جدا خودداری نمائید.

قسمتهای خارجی دستگاه را با محلول آب گرم و کمی مایع ظرفشویی تمیز کنید.

توجه داشته باشید در نظافت داخل و یا خارج دستگاه هیچگاه از مواد نفتی فرّار مانند بنزین یا نفت استفاده نکنید زیرا احتمال دارد بر روی قطعات پلاستیکی ایجاد خوردگی نماید و یا منجر به آتش سوزی شود.

توجه: از شستن قسمتهای داخلی یا خارجی دستگاه با فشار مستقیم آب پرهیز کنید.

نظافت لوله های سیاهرنگ پشت دستگاه (کندانسور) موجب بالا رفتن عمر مفید کمپرسور و بهتر کار کردن دستگاه می شود لذا توصیه می شود حداقل سالی یک مرتبه کندانسور را بوسیله برس مویی و یا جارو برقی تمیز کنید.

 

عمل برفک زدایی

هر بار درب کابین باز می شود ( اعم از کابین های ستاره دار یا بدون ستاره) مقداری رطوبت همراه هوای گرم داخل کابین شده که این رطوبت پس از مدتی در جدار سردخانه یا صفحات سرد ساز ایجاد برفک می نماید که امریست طبیعی ولی اگر ضخامت برفک از یک سانتی متر تجاوز کند بصورت عایقی مانع کار طبیعی دستگاه شده که از قدرت سردسازی کاسته و به مصرف انرژی می افزاید در نتیجه لازم است هرچند وقت یک بار برفک زدایی انجام گیرد.

توصیه می شود که مواد غذایی گرم داخل یخچال نگذارید.

 

روشهای جلوگیری از ایجاد برفک

۱- از عوامل ایجاد برفک، قراردادن غذا و اجسام فریزری به صورت گرم در فریزر می باشد. دقت کنید که همیشه هر ماده پختنی را در هوای محیط خنک کرده و سپس داخل فریزر قرار دهید.

۲- عامل دیگر که می تواند در ازدیاد برفک موثر باشد قراردادن مواد روباز داخل فریزر است. سعی کنید که در حد امکان هر ماده ای را قبل از قراردادن در فریزر، توسط کیسه های فریزری بسته بندی کرده و هوای آن را خارج نمائید.

۳- هرگونه آسیب دیدگی نوار دور درب و یا تاب برداشتن درب فریزر که از هوابندی آن جلوگیری کند، عامل موثری در ایجاد برفک است. در صورت بروز این مشکل از سرویس کاران شرکت کمک بخواهید.

 

برفک زدایی درکابین های ستاره دار

۱- دو شاخه برق دستگاه را از پریز بکشید.

۲- سبدها و کلیه مواد غذایی منجمد شده را از کابین بیرون آورده و تا آنجایی که ممکن است نزدیک و در مجاورت هم بسته بندی کرده و آنها را بین روزنامه یا کاغذ بسته بندی پیچیده و داخل کارتن تمیز قرار دهید و اطراف کارتن را بوسیله پتو یا حوله بپوشانید تا برودت آنها از بین نرود. اگر مواد غذایی منجمد به روش فوق نگهداری نشود حتما افزایش دمای محسوسی پیدا می کند که این افزایش دما از عمر مفید مدت زمان نگهداری آن می کاهد و کیفیت آن را پائین می آورد. پس در صورت امکان سعی شود از این مواد در فاصله زمانی کوتاهتری استفاده شود و در هنگام برفک زدایی در یخچال قرار دهیم.

توجه داشته باشید که حتی اطراف و یا زیر فریزر را نیز با آب شستشو ندهید، چرا که غیر از خطرات احتمالی، باعث ایجاد زنگ زدگی در بدنه دستگاه نیز خواهد شد.

جهت آب شدن سریع برفک می توانید چند ظرف آب داغ داخل کابین قرار دهید تا گرمای حاصل از آن باعث ذوب شد سریعتر برفک ها گردد.

۳- حوله بزرگ یا پارچه نرم کف کابین پهن کنید تا بر اثر افتادن قطعات یخ، کابین آسیب نبیند و آب ناشی از ذوب شدن برفک را به خود جذب نماید.

۴- به همراه بعضی از کابین های محصولات قطعات کمکی مانند: قطعه ناودانی شکل( در کابین های پلاستیکی فریزرها) یا سینی مخصوص جمع شدن آب در زیر کابین، روی کمپرسور یخچال وجود دارد تا آب ناشی از ذوب برفک به داخل مخزن هدایت شود.

توجه: الف) برای پاک کردن برفک هرگز از وسایل برقی نظیر سشوار استفاده نکنید.

ب) برای کندن برفک از بدنه داخلی هرگز از اجسام تیز نظیر چاقو یا غیره استفاده نکنید،برای این کار پاروی پلاستیکی مخصوصی تعبیه شده است.پس از یخ زدایی با پارچه لطیف و پاکیزه ای باید داخل فریزی را کاملا خشک کرد.

پس از آنکه فریزر کاملا خشک شد، کلید روشن شدن دستگاه را می زنیم و کمی صبر می کنیم تا درجه حرارت آن به یک درجه زیر صفر برسد و سپس مواد غذایی را درون فریزر می گذاریم.

 

برفک زدایی درکابین های بدون ستاره

در این نوع محفظه ها یک صفحه سرد ساز بنام تریزون (اپراتور) وجود دارد که در هر سیکل کاری عمل برفک زدایی به صورت اتوماتیک انجام می گیرد که این عمل به نوع طراحی بوسیله هیتر یا بدون آن انجام می گیرد. قطرات آب حاصل از برفک زدایی بوسیله ناودان و مجرایی که داخل آن تعبیه شده به محفظه بالای کمپرسور منتقل شده و در آنجا علاوه بر خنک کردن کمپرسور در اثر گرمای کمپرسور بخار می شود.

توجه:

الف) مجرای ناودانی را هرچند یکبار کنترل کرده تا مطمئن شوید که مسدود نشده باشد و از ریختن اجسام ریز داخل ناودانی پرهیز کنید.

ب) پس از مدتی محفظه روی کمپرسور نیز نیاز به نظافت دارد. پس از نظافت آن مطمئن باشید که در محل مناسب خود قرار گرفته باشد.

نکته: چنانچه برای مدتی نمی خواهید از محصول استفاده کنید، دستگاه را از برق کشیده و مواد غذایی داخل آنرا بیرون آورده و دستگاه را و درب کابین و تمامی محفظه را به صورت نیمه باز قرار دهید. این عمل موجب بو نگرفتن کابین می شود.

تذکر:

-مواد غذایی طبقات را هیچوقت به صفحه سردساز(تریزون) نچسبانید و همچنین سطح ناودانی زیر صفحه سردساز را نپوشانید تا قطرات آب حاصل از برفک زدایی به راحتی از آنجا خارج گردد.

– در صورت بروز هر گونه اشکال در عملکرد فریزر مانند کم شدن و یا نبودن سرما، صدا کردن کمپرسور، از کار افتادن کمپرسور و یا هر مسئله دیگر، بلافاصله دو شاخه را از پریز خارج کنید. در این موارد دستگاه را سریعا خاموش کنید تا از میزان خسارات بکاهید و سپس با خدمات مربوط به استان تماس گرفته و از کارشناسان کمک بخواهید.

 

فاضلاب

مسیر فاضلاب و شلنگ خروجی آب زیر دستگاه تعبیه شده است که از تجمع آب در فریزر جلوگیری می کند.

شبکه لوله های سرد کننده:

فریزر صندوقی دارای شبکه لوله های سرد کننده در تمام نقاط پشت وان می باشد که سرما را به صورت یکنواخت در تمام نقاط پخش می کند.

 

سبدهای ویژه

این سبدها از جنس فلز قوی با روکش ویژه پلاستیکی هستند که عمر و دوام بسیار طولانی دارند.

راهنمای استفاده کلیدهای تنظیم دما در یخچالها:

در محصولاتی که کلید ترموستات داخل کابین یخچالها تعبیه شده است دارای وضعیت ذیل می باشد:

۱- وضعیت خاموش (صفر یا Off) در این وضعیت برق ورودی به کمپرسور قطع می باشد و دستگاه خاموش است اما در مدار مدار سیم کشی دستگاه، برق وجود دارد.

۲- وضعیت روشن (on): در این وضعیت کمپرسور بکار می افتد و با توجه به درجه تنظیمی ولوم ترموستات دمای داخل، کنترل و دستگاه به حالت قطع و وصل می باشد که فرمان از ترموستات می گیرد، جهت راه اندازی دستگاه درجه ترموستات را روی وضعیت متوسط(۳ الی ۵) قرار دهید تا دستگاه به مدت ۲ الی ۳ ساعت و بدون باز کردن درهای آن مشغول بکار باشد، سپس مواد غذایی را داخل کابین ها قرار داده و درجه ترموستات را با توجه به شرایط آب و هوایی تنظیم کنید.

اگر می خواهید مطلوبترین برودت را داشته باشید، در فصول گرم (نقاط گرم) درجه ترموستات را در حد متوسط و در نقاط یا فصول سرد درجه ترموستات را کمتر از حد متوسط قرار دهید.

 

«با رعایت موارد ذکر شده تا چندین سال نیاز به هیچ سرویس نخواهید داشت»

 

فهرست